Were Di Roemenië i.s.m. Jacob's Well

De eerste dagen

Roemenië dag 1

DE dag.
Na het uitdelen van de shirts, kregen we nog een mooie speech van Kees Streng. Toen was het echt tijd om te vertrekken. Nog even de ouders knuffelen en we vertrokken naar schiphol. De vaders van Bryan, Loys en Sanne hebben ons gebracht. Het vliegtuig hebben we met z'n allen overleefd. Toen we uit het vliegtuig stapten, vonden we het met z'n allen erg warm. Op het vliegtuig stonden Daniël, Stefan, Carmen, Dragos en de vrouw van Stefan ons op te wachten om ons naar het hotel te begeleiden. Op deze weg zijn we gestopt langs de snelweg waar een tentje stond met wat stoelen waar we konden eten. Ze vertelden ons dat we een ander kampterein zouden krijgen. Dit was allemaal al geregeld, dus hoefden wij ons daar geen zorgen meer over te maken. Toen we aankwamen bij het hotel hebben we onze spullen in de kamers gezet en zijn we vervolgens naar het strand gegaan waar we wat gedronken hebben en de reis doorgesproken hebben. Hierna hebben we in het hotel Black Stories gespeeld waarmee we de dag hebben afgesloten.

Roemenië dag 2

Na een lekkere warme nachtrust voor de meiden en een koele voor de jongen - zelfs hun deurklink voelde koud aan -zijn we gaan zoeken naar een bakkertje of iets anders waar we konden ontbijten. Toen we de bakker hadden gevonden en hier ook een lekker ontbijt hadden gekocht, waaronder ook sopkaas, hebben we deze opgegeten op de trap, buiten voor het hotel. Hierna hebben we Marin en Ellen ontmoet, superlieve mensen die ervoor zorgen dat het sponsorgeld door het jaar heen goed terecht komt. Ellen vertelde ons dat ze dit jaar niet mee op kamp gaat. Dit viel wel zwaar bij Ellen en in de groep. Nadat Ellen en Marin geweest waren, zijn we met de maxitaxi naar Mamaia gegaan. Hier zijn we met een kabelbaan gegaan. Ook hebben we door Mamaia gewandeld en door een groot park langs een meer, waar we voor het eerst geconfronteerd werden met de armoede. Daarna hebben we geluncht in een grote shopping mall. Natuurlijk op eigen kosten, voor iedereen die denkt dat alle leuke dingen die we hier in onzevrije tijd doen ookuit depot betaald worden.We hebben hier voor het eerst sarmale, gehakt gerold in koolbladeren en Mamaliga en groene peper gehad. Toen zijn we naar het strand gegaan en hebben we gezwommen in de zee. Supertof! We zijn uit eten gegaan bij Grill House Mamaia. Hier hadden ze superlekkere kip en zelfgemaakte limonade. Hier zijn er 4 rozenverkopers langsgeweest waaronder twee jonge meisjes, één jonge jongen en een dame. Het toetje was de ultimate brownie challenge (3 plakken brownie met 2 brokken ijs + chocoladesaus) tussen Benthe en Janneke die gewonnen werd door Janneke. Na deze grote overwinning zijn we weer met de maxitaxi terug gegaan naar ons hotel. Nog even naar het strand eneen spelletje en dan kan het echte werk beginnen. Morgen de eerste dag in Casa Sami.

Quote van de dag: Welk seizoen komt er na de herfst? september - Lex

Desirée Verscheijden

Beste Daphne, Lex, Benthe, Naomi, Loys, Bryan, Sanne, Janneke, Herman en Ruud.

Leuk om jullie eerste bericht te lezen! Heel herkenbaar. Kwam Zorro bij Black Stories nog voorbij? Goed dat de winnaar van de Brownie Challenge al uitgeroepen is. Gefeliciteerd Janneke! De rest heeft natuurlijk nog voldoende dagen om voor een herkansing te gaan. Succes! Het lijkt mij ook geen straf om nog een paar keer zo'n heerlijke chocobrownie te nuttigen. Hebben jullie het Roemeense landschap al eens bekeken? Wat een geluk dat er enkele geografen in jullie groep zitten!

Ik wens jullie allemaal een prachtige, indrukwekkende en onvergetelijke tijd met veel bijzondere momenten toe! Jullie hebben een heel schooljaar hard gewerkt om nu veel voor de kinderen te kunnen betekenen. Geniet van de tijd en de avonturen met de kinderen, het personeel én met elkaar! Het is werkelijk een hele bijzondere ervaring!! Willen jullie iedereen de hartelijke groeten van mij doen?!

Groeten,
Desiree Verscheijden

Jan van Poppel G

om even in te haken op Desiree. Wat een prachtig landschap he met verschillende meanderende rivieren die zich veelal in de benedenloop bevinden. Hier sedimenteren natuurlijk vooral zandkorrels. Verder zijn alle horsten en slenken in het land ook zeer interessant om is een keer extra aandacht aan te besteden. Qua klimaat bevinden jullie je in een landklimaat (köppen: Ds) wat betekent dat jullie het de komende twee weken zeker niet koud gaan krijgen. Jullie gaan je echter deze reis vooral richten op sociaal-geografisch vlak.

Jongens en meisjes, wat gaan jullie mooie dingen meemaken! Koester die en geniet. Leuk verhaal ook wel doei.

Desirée Verscheijden

Geweldig Jan!! Je hebt het nog in je. Wel jammer dat je de moddervulkaan vergeten bent...

Enthousjanneke

Om toch nog even in te haken op Jan. Ik heb het wel degelijk koud gehad zojuist.. Maaaaarr, we hebben ons wel gewaagd aan de vleestoren, zekers lekker G.

Jan van Poppel G

Desiree, die moddervulkaan ben ik zeker niet vergeten maar ik ben bang dat die toch even de pet van menig geograaf ter plekke te boven stijgt...